Netselskabet N1 skifter navn

Foto: N1.
dato

Det er måske få bogstaver, men når Netselskabet N1 nu skifter navn til Elnetselskabet N1 og samtidigt får nyt logo og ny visuel identitet, er det både for at markere, at virksomheden er midt i en større transformation og for at understrege elnettets betydning for elektrificeringen af samfundet.

Antallet af elbiler eksploderer, og flere tusinde danskere har skiftet oliefyret ud med en elektrisk varmepumpe. Samtidig skyder flere solceller og vindmøller op rundt omkring i landet for at sikre en grøn elforsyning.

Alt det stiller store krav til vores elnet, som de senere år er gået fra at blive betragtet som en selvfølge til at være den kritiske rygrad i den hastige elektrificering af samfundet og den grønne omstilling. Derfor skifter Netselskabet N1, der forsyner 800.000 hjem og virksomheder med strøm, nu navn til Elnetselskabet N1 og introducerer samtidig en ny visuel identitet.

- Vi sikrer ikke længere blot strøm i kontakten, men er en afgørende faktor i udviklingen af samfundet, og det kræver en grundlæggende nytænkning af, hvordan vi driver og udvikler et elnet, med et langt skarpere fokus på kundernes behov. Det er en stor forandring, og det skal også kunne ses og mærkes visuelt – vi skal kort sagt være bedre til at fortælle, hvad vi laver og hvem vi er, siger Carsten Bryder Thejls, der er administrerende direktør i Elnetselskabet N1.


Massive milliardinvesteringer i vente.

Bølgerne i det nye logo er et billede på, at det helt lavpraktisk handler om elkabler, men skal samtidig også illustrere, at Elnetselskabet N1 er en virksomhed i bevægelse, og som er åben for ny energi.

Det gælder om for N1 at være dygtige og hurtige til at tilslutte ny vedvarende energi i form af forbrug og produktion til elnettet, man også at være åben for nye digitale og datadrevne arbejdsmetoder og ikke mindst at tilføre nye typer af kompetencer, der kan være med til at udvikle fremtidens elnet.

- Elnettet er i en voldsom omvæltning, som kræver enorme ressourcer. For bare to år siden investerede vi godt 600 mio. kr. om året, men det beløb blev allerede sidste år mere end fordoblet, og det niveau kigger vi også ind i de kommende år. Pengene skal bruges klogt, og vi har masser af viden og ekspertise, men vi skal blive bedre til at koble det med data og teknologi, så vi også i fremtiden kan levere en tilstrækkelig og sikker elforsyning, siger Carsten Bryder Thejls.

Det nye logo og navn vil løbende blive indført på selskabets lokationer i Esbjerg og Støvring og ved naturlig udskiftning af varevogne. Den visuelle identitet vil også gå igen på Elnetselskabet N1’s hjemmeside, n1.dk, som justeres senere på året med nye selvbetjeningsløsninger.

Navneskiftet og den nye visuelle identitet er blevet til i samarbejde med det danske bureau Accenture SONG.

Kilde: N1
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.